INSPIRATIE | Lush

ARTgloss_Lush1

Soms midden in een donkere bui geloof ik dat het nooit meer goed komt met deze wereld. Maar gelukkig er zijn ook mensen die wel goede dingen doen. Zo wordt ik altijd enorm blij van Lush! Eerlijk en ethisch verantwoord produceren staat bij hen voorop en alle artikelen zijn vegetarisch, handgemaakt en vrij van mensen- en dierenleed. Ze staan bekend om hun vrolijke producten, die ook nog eens zitten in recyclebare potten of vaak zelfs zonder verpakking worden verkocht. Als ik in de cosmeticawinkel sta wil ik altijd alles aanraken, ruiken, eten en smeren!

Zes jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met Lush. In het nieuwe winkelcentrum midden in Plymouth, het Engelse kustplaatsje waar ik een half schooljaar studeerde, zat een van hun winkels. Op dat moment vond ik het maar een gekke, en eerlijk gezegd dure, winkel. Pas toen ik weer in Nederland was werd ik verliefd. Ik begreep dat de winkel onder andere zepen en shampoobars verkocht, wat voor geschiedenis ze hebben, waar ze voor staan en dat de prijzen van de producten eerlijk zijn tegenover de mensen die het produceren. Tevens is het een Brits bedrijf. Het hoofdkantoor zit in Poole, dat ligt ook in Zuid-Engeland, ongeveer 2,5 uur rijden van Plymouth vandaan.

ARTgloss_Lush4

Lush is vindingrijk, origineel en heeft humor. Tandpasta als tabletjes, deodorantpoeder of shampoo in een vaste vorm. Dit niet alleen om op te vallen, maar ook om zo minder verpakkingen en conserveringsmiddelen nodig te hebben. Mega slim!

De mensen die bij Lush werken hebben vaak gekke kleuren haar, make-up, kleding, piercings en tattoos. Ik houd daar wel van. Iedereen doet lekker waar hij of zij zin in heeft en samen staan ze volledig achter de visie van het bedrijf. In alle reclames worden ook werknemers of klanten van Lush gebruikt. Je zult nooit een gephotoshopt fotomodel zien op de voorkant van hun folder. We zijn tenslotte allemaal individuen en allemaal even prachtig :)

De werknemers zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Die behulpzaamheid is ook een van de kenmerken van de winkel. Ik vind dat niet altijd prettig, want ik wil zelf kijken en zelf dingen pakken. Het is en blijft een winkel die alleen maar kan bestaan als er omzet wordt gemaakt, daar is ook niets op tegen. Meestal weet ik al wel wat ik wil of heb ik nog een vraag en dan is de behulpzaamheid wel prettig. Ik kom ook vaak in de winkel om alleen maar te ruiken, de rest van de dag hangt die typische Lush-geur nog om je heen.

ARTgloss_Lush5

De cosmetica van Lush is vers, handgemaakt en vol fruit, groenten en essentiële oliën. Op elke pot staat een sticker met de productiedatum, houdbaarheidsdatum en een portretillustratie met de naam van degene die jouw zeep/scrub/shampoo op dat moment heeft gemaakt.
Het is proefdiervrij, 100% vegetarisch, 100% heeft een palmolie-vrije zeepbasis en 85% is veganistisch. Dus zonder enige vormen van dierlijke ingrediënten. Je zult misschien denken dat in andere merken dat ook niet wordt gebruikt, maar niets is minder waar (varkensvet in tandpasta? Ieh!).
Je koopt het in een gerecyclede of makkelijk recyclebare verpakking. Zo’n 35% is onverpakt, ook wel ‘naakt’ op z’n Lush.
 Zie in de foto hier boven mijn shampoobar. Je maakt het nat onder de douche, wrijft het over je natte haren en zo ontstaat er schuim. Het is ook nog heel handig mee te nemen op vakantie (ook als handbagage in het vliegtuig) in een metalen bakje die keer op keer kan worden hergebruikt. De zwarte potten en doorzichtige flesjes kun je per 5 inleveren bij een Lush store, zij recyclen de verpakkingen en jij krijgt een gratis vers gezichtsmasker.
De cosmetica bevat alleen conserveermiddelen als het nodig is. Ongeveer 65% van de producten conserveert zichzelf en ongeveer 7% van de producten bevat 100% natuurlijke ingrediënten. Lush is zeer transparant over de ingrediënten die zij gebruiken. Alles staat met uitleg op de website; waar het vandaan komt, waar het tegen helpt en waarom het in het product zit.

ARTgloss_Lush2

Als je in een van hun winkels binnenkomt wil je alles opeten, tenminste misschien alleen als je net zo’n zoetekauw als ik bent. Honderden opgestapelde zepen in alle kleuren van de regenboog liggen klaar om meegenomen te worden. Lush claimt trouwens niet dat ze een natuurlijk merk zijn, want die felle kleuren zijn (veilige) synthetische ingrediënten. Lush zegt zelf: “Kleur is een belangrijke toevoeging aan een product en versterkt de gebruikservaring, het maakt een product aantrekkelijker om te gebruiken. Kleur kan een sterk effect hebben op onze gevoelens, emoties en welbevinden.” Ik weet zeker dat wanneer Lush geen kleur was gaan gebruiken, dat het wereldwijd niet zo’n succes was geworden. Niet iedereen koopt er producten omdat het proefdiervrij is of beter voor het milieu, maar ook omdat het een feest is om cadeau te geven of gewoonweg omdat het goed werkt.

Ik weet dat mijn reukvermogen wat sterker is ontwikkeld dat de gemiddelde mens (ik ruik of er iemand in het gebouw aanwezig is of mensen aan de andere kant van de straat), maar als je een Lush winkel in de stad zoekt hoef je er geen kaart bij te pakken. Alleen je neusgaten wat verder openen is voldoende. Je ruikt de Lush winkel namelijk al vanaf drie straten verderop.

ARTgloss_Lush6

Lush is extreem tegen dierenproeven op cosmetica en zet zich daarvoor ook in. Ze kopen ingrediënten van bedrijven die niet op dieren testen en geloven in het vrijwillig testen van onze producten op mensen.
 Daarnaast voeren de werknemers regelmatig actie tegen mensen- en dierenleed. Ik snap sowieso niet hoe je cosmetica kunt kopen dat getest is op dieren. Ik ben daar al van jongs af aan op de hoogte van, nog voordat we internet in onze huiskamers hadden en het konden opzoeken. Het is totaal onnodig, want er zijn genoeg alternatieven en je hebt de producten niet nodig om te kunnen overleven, hihi.

Zie de onderstaande video wat (verouderde) beelden van de producten, mensen en acties van Lush:

Helaas zit er nog geen Lush winkel in het noorden van het land. Al zou dat echt perfect zijn in Groningen! Lush heeft trouwens ook cadeaukaarten, dus als je niets weet voor mijn verjaardag… Ik kan nog uren praten over Lush omdat ik zo enthousiast ben, want ze doen nog zoveel meer goede dingen. Trouwens word ik niet betaald om dit te zeggen, Lush doet niet eens aan reclamebanners op blogs en websites, maar ik word er gewoon blij van. Naast dat zij ontzettend inspirerend bezig zijn, kom je met de fijne producten ook tot rust wat nog meer inspiratie geeft. Dubbel goed!

Zie hier meer informatie over Lush, de geschiedenis en de Nederlandse webshop ;)

ARTgloss_Lush3


Ben jij ook fan van Lush of kende je het cosmeticabedrijf nog niet? Oeps! Als je eenmaal bent geweest, dan is het grote kans dat er weer heen wilt, en weer, en weer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *